Saturday, November 27, 2021

How to make inverter at home | Now make inverter at home, know the method

How to make inverter at home | Now make inverter at home, know the method

How to Make inverter at home: The load shedding problem is still a problem in many parts of Bengal. And in such a situation an inverter is needed. But many people cannot afford to buy that inverter. However, if you want, you can easily make an inverter at home. Take a look at how.

Before, our house needed very little electricity. Although now every gadget from the washing machine to charger, TV, fridge – as we get closer to electronic devices, our demand for electricity continues to grow. At the same time, in different parts of Bengal, people have to be harassed due to load shedding in different cities and villages.

For all these multiple reasons the use of inverters has increased from village to city, different ends. Although there are different types of inverters available in the market, their prices are much higher. However, you can easily make an inverter at home if you want. Learn how to make it today.

What is needed to make an inverter at home?

* Resistance- R1, R2 = 100 Ohms./ 10 watts wire wound
* R3, R4 = 15 Ohms / 10 watts wire wound
* T1, T2 = 2N3055 power transistor
* Transformer = 9- 0- 9 Volts / 5 Amps
* Car battery = 12 Volts / 10AH
* Aluminum heat sink = cut as much as needed
* Ventilated metal cabinet = size as required

What you need to know to make an inverter at home 

  • Circuit Design – There is no functional limit in this circuit, this inverter can work with about 75 percent efficiency. This easily made inverter can meet all types of electricity needs in the home.
  • The idea behind the circuit – this inverter circuit is different from all other inverter circuits in the market. There are no separate oscillators for transistors used in this circuit. This circuit uses regenerative processes similar to wave bridge refrigerators.

More: Arduino Based Smart Shoe System for Women Safety, Defense and Integrated Intelligent Tracking

How to make an inverter at home?

  •  Collect an aluminum sheet and cut it into two 5×5 inch sizes.
    Drill a hole for the power transistor to sit there.
  • Leakage of 3mm radius will be required. Leak in the inverter cabinet.
  •  Connect the resistor to the transistor in cross-coupled mode.
  • Nuts and bolts in the heat sink and fasten the transistor.
  •  Now connect heat sync + register + transistor, connect to the secondary output of the transformer.

Once connected, place the complete PCB and transformer in the metal cabinet.

  •  Make sure that the cabinet is well ventilated.
  • Now connect the input/output point and fuse cabinet and see the circuit and connect.
  • Your inverter is ready.
What to test before use?

Mix and match the circuit very well before use. Connect a 50-60 watt bulb to the output socket of the inverter for testing. Now connect the battery to the input socket of the inverter. If the bulb lights up properly, you will understand that the circuit connection is OK. If the bulb does not light, check the circuit again.

Where can you use this inverter?

The 70-80 watt range can be found in this inverter. LED bulbs, fans, and phone chargers can be used in this inverter. The efficiency of this inverter is about 75 percent. This inverter is very small and can be easily moved from one place to another. This inverter can be easily used outdoors if needed.


Make Inverter At Home: এখনও এই বাংলার বহু প্রান্তে লোডশেডিংয়ের সমস্যা নিত্যদিন পোহাতে হয় মানুষজনকে। আর এমনই পরিস্থিতিতে দরকার হয়ে পড়ে একটা ইনভার্টার। কিন্তু সেই ইনভার্টার কেনার সামর্থ্য নেই বহু মানুষের। তবে, চাইলে বাড়িতেও খুব সহজেই ইনভার্টার বানিয়ে নেওয়া যায়। কী ভাবে, দেখে নিন।

আগে আমাদের বাড়িতে খুব কম বিদ্যুতের প্রয়োজন হতো। যদিও এখন ওয়াশিং মেশিন থেকে প্রত্যেকটি গ্যাজেটের চার্জার, টিভি, ফ্রিজ – যতই আমরা ইলেকট্রনিক ডিভাইসে ঘেঁষা হচ্ছি, আর তকই বাড়ছে আমাদের বিদ্যুৎের চাহিদা। সেই সঙ্গেই আবার এই বাংলার বিভিন্ন প্রান্তে, মফস্‌সল শহর কিংবা গাঁ-গঞ্জেও লোডশোডিংয়ের জেরে জেরবার হতে হয় মানুষজনকে।

এই সব একাধিক কারণেই গ্রাম থেকে শহর, বিভিন্ন প্রান্তে ইনভার্টারের ব্যবহার বেড়েছে। বাজারে বিভিন্ন ধরনের ইনভার্টার পাওয়া গেলেও, তাদের দাম অনেক বেশি। তবে, আপনি চাইলে খুব সহজেই বাড়িতে বানিয়ে নিতে পারবেন একটা ইনভার্টার। কী ভাবে বানাবেন, সেই পদ্ধতিই আজ জেনে নিন।

বাড়িতে ইনভার্টার তৈরি করতে কী কী প্রয়োজন?

  1. R1, R2= 100 Ohms./ 10 watts wire wound
  2. R3, R4= 15 Ohms/ 10 watts wire wound
  3. T1, T2 = 2N3055 পাওয়ার ট্রানজিস্টার
  4.  ট্রান্সফরমার = 9- 0- 9 Volts / 5 Amps
  5. গাড়ির ব্যাটারি = 12 Volts/ 10AH
  6. অ্যালুমিয়াম হিট সিঙ্ক = যতটা প্রয়োজন কেটে নিন
  7. ভেন্টিলেটেড মেটাল ক্যাবিনেট = প্রয়োজন মতো মাপের

বাড়িতে ইনভার্টার তৈরি করতে যা যা জানা জরুরি

সার্কিট ডিজাইন এই সার্কিটে কোনও ফাংশনাল লিমিট নেই, প্রায় 75 শতাংশ দক্ষতার সঙ্গে এই ইনভার্টার কাজ করতে পারবে। বাড়ির সব ধরনের বিদ্যুতের চাহিদা মেটাতে পারবে সহজেই তৈরি এই ইনভার্টার।

সার্কিটের পিছনের ভাবনা – এই ইনভার্টারের সার্কিট বাজারে অন্য সব ইনভার্টারের সার্কিট থেকে আলাদা। এই সার্কিটে ট্রানজিস্টার ব্যবহারের জন্য পৃথক অসিলেটর থাকছে না। এই সার্কিটে ওয়েভ ব্রিজ রেফ্রিজারেটরের মতোই রি-জেনারেটিভে প্রসেস ব্যবহার হয়েছে।

বাড়িতে কীভাবে ইনভার্টার তৈরি করবেন?

  1. একটি অ্যালুমিনিয়াম শিট সংগ্রহ করে 5×5 ইঞ্চি মাপের দুটি ভাগে কাটুন। সেখানে পাওয়ার ট্রানজিস্টার বসার জন্য ড্রিল দিয়ে ফুটো করুন।
  2. 3mm ব্যাসার্ধের ফুটো প্রয়োজন হবে। ইনভার্টারের ক্যাবিনেটে ফুটো করুন।
  3.  রেজ়িস্টার নিয়ে ক্রস কাপলড্ মোডে টানজিস্টারের সঙ্গে কানেক্ট করুন।
  4. হিট সিঙ্কে নাট ও বোল্ট হয়ে শক্ত করে ট্রানজিস্টার বসিয়ে দিন।
  5. এবার হিট সিঙ্ক + রেজিস্টার + ট্রানজিস্টার কানেক্ট করে, ট্রান্সফরমারের সেকেন্ডারি আউটপুটে কানেক্ট করুন।
  6. কানেক্ট হলেই মেটাল ক্যাবিনেটে সম্পূর্ণ PCB ও ট্রান্সফরমার বসিয়ে দিন।
  7. ক্যাবিনেটে যেন সঠিকভাবে হাওয়া চলাচল করতে পারে, সে দিকে খেয়াল রাখুন।
  8. এবার ইনপুট/আউটপুট পয়েন্ট ও ফিউজ ক্যাবিনেটের সঙ্গে লাগিয়ে সার্কিট দেখে কানেক্ট করে দিন
  9. আপনার ইনভার্টর তৈরি হিয়ে গিয়েছে।

ব্যবহারের আগে কী কী পরীক্ষা করবেন?

ব্যবহারের আগে সার্কিট খুব ভালো করে আবার মিলিয়ে নিন। পরীক্ষার জন্য একটি 50-60 watt বাল্ব ইনভার্টারের আউটপুট সকেটে যুক্ত করুন। এবার ইনভার্টারের ইনপুট সকেটে যুক্ত করুন ব্যাটারি। বাল্ব সঠিকভাবে জ্বলে উঠলে বুঝবেন সার্কিট কানেকশন ঠিক আছে। বাল্ব না জ্বললে ফের সার্কিট পরীক্ষা করুন।

কোথায় এই ইনভার্টার ব্যবহার করতে পারবেন?

এই ইনভার্টারে 70-80 watt রেঞ্জ পাওয়া যাবে। এলইডি বাল্ব, ফ্যান ও ফোনের চার্জর এই ইনভার্টরে ব্যবহার করা যাবে। এই ইনভার্টরের দক্ষতা প্রায় 75 শতাংশ। এই ইনভার্টার খুবই ছোট ও সহজেই এটি এক জায়গা থেকে অন্যত্র নিয়ে যাওয়া যাবে। প্রয়োজনে সহজেই ঘরের বাইরে ব্যবহার করা যাবে এই ইনভার্টার।

আমাদের লেখা আপনার কেমন লাগছে ও আপনার যদি কোন প্রশ্ন থাকে তবে নিচে কমেন্ট করে জানান ।

Let us know in the comments below how you feel about our writing and if you have any questions.   Please Subscribe & Joint Our  WhatsApp group link-: Click Hare

Syed Mosharaf Hossain
Hi, I am Syed Mosharaf Hossain, popularly known as Deep in my friends’ circle. I am a writer, author ,educationist and an researcher . I enjoy writing things that are on popular science, applied mathematics, environment, history, invention news , modern technology culture and society in Bengali in order to popularize science among readers in the regional language. Gold medalist, at Govt. of West Bengal district and state level Student-Youth science research competition 2015 & Inventor of women safety Shoe, Study- Engineering student

Related Articles

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Latest Articles