Saptami Durga Puja 2021: History, significance and why we celebrate this day?

Saptami Durga Puja 2021: ইতিহাস, তাৎপর্য এবং কেন আমরা এই দিনটি উদযাপন করি?

Happy Durga Puja 2021: know the worship method and importance


Saptami Durga Puja 2021: শারদীয়া নবরাত্রি ধীরে ধীরে শেষ হচ্ছে এবং আজ অর্থাৎ 12 অক্টোবর, মহাসপ্তমী পূজা করা হবে। নবরাত্রির সপ্তম দিনে মহাপুজো হয় এবং এটিকে মহাসপ্তমীও বলা হয়। বাঙালি সম্প্রদায়ের মধ্যে দুর্গাপূজা ও মহাসপ্তমীর বিশেষ গুরুত্ব রয়েছে। এদিন সকালে নবপত্রিকা পূজা হয়। অর্থাৎ নয়টি গাছের মিশ্রণে তৈরি একটি গুচ্ছ থেকে মা দুর্গার আহ্বান করা হয়। এবার নব পত্রিকা 12 অক্টোবর পড়ছে। আসুন আমরা নবপত্রিকা পূজা পদ্ধতি এবং এর গুরুত্ব জানি।

Saptami Durga Puja 2021; Navpatrika Puja Timings

The seventh Navapatrika Puja of Navratri takes place which is this time on Tuesday, October 12. Saptami started on 11th October at 11:52 pm and will end on 12th October at 09:49 pm.

নবরাত্রির সপ্তম নবপত্রিকা পূজা অনুষ্ঠিত হয় যা এই সময় মঙ্গলবার 12 অক্টোবর। সপ্তমী 11 অক্টোবর রাত 11:52 এ শুরু হয়েছিল এবং 12 অক্টোবর রাত 09:49 এ শেষ হবে।

Mahasana on Maha Saptami

The day of Saptami is celebrated as Mahasaptami and Mahasnan has special significance on this day. It is believed that on the day of Saptami, by placing a mirror in front of the idol of Goddess Durga, the image of Goddess Durga falling on it is bathed and this is called Mahasnana.

সপ্তমীর দিনটি মহাসপ্তমী হিসেবে পালন করা হয় এবং এই দিনে মহাসন্নের বিশেষ গুরুত্ব রয়েছে। এটা বিশ্বাস করা হয় যে সপ্তমীর দিন, দেবী দুর্গার মূর্তির সামনে একটি আয়না স্থাপন করে, তার উপর পড়ে থাকা দেবী দুর্গার প্রতিমাকে স্নান করা হয় এবং এটিকে মহাসন্নান বলা হয়।

Read More: Best Durga Puja Pandels in Kolkata 2021: Famous Durga Puja Pandels list 2021 / Location , details

Navpatrika Puja Method

Navpatrika is worshiped on the day of Mahasaptami and the day begins with the holy bath of nine plants. These nine plants are invited to the river or pond as Maa Durga and are called Navapatrika. Nine types of leaves can also be used instead of plants. These leaves are tied with yellow thread to the twigs of white Aparajita plants. The nine forms of Maa Durga are represented by tying these leaves together. These are the nine plants and the representation of God:

মহাসপ্তমীর দিনে নবপত্রিকা পূজা করা হয় এবং দিনটি নয়টি গাছের পবিত্র স্নানের মাধ্যমে শুরু হয়। এই নয়টি উদ্ভিদকে মা দুর্গা হিসাবে নদী বা পুকুরে আমন্ত্রণ জানানো হয় এবং তাদের বলা হয় নবপত্রিকা। গাছের পরিবর্তে নয় ধরনের পাতাও ব্যবহার করা যায়। এই পাতাগুলি হলুদ সুতো দিয়ে সাদা অপরাজিতা গাছের ডালে বাঁধা। এই পাতাগুলিকে একসঙ্গে বেঁধে মা দুর্গার নয়টি রূপকে উপস্থাপন করা হয়। এই নয়টি উদ্ভিদ এবং Godশ্বরের প্রতিনিধিত্ব:

Bael leaves – Lord Shiva
Ashoka leaves – Goddess mourning
Rice Paddy – Goddess Lakshmi
Banana Plant – Goddess Brahmani
Arum Plant – Goddess Chamunda
Turmeric Plant – Goddess Durga
Pomegranate Leaves – Goddess Raktadantik
Jayanti Plant – Goddess Kartiki
Colocasia Plant – Goddess Kalika

বেল পাতা – ভগবান শিব
অশোক ত্যাগ করেন – দেবী শোক
চালের ধান – দেবী লক্ষ্মী
কলা উদ্ভিদ – দেবী ব্রাহ্মণী
আরুম উদ্ভিদ – দেবী চামুণ্ডা
হলুদ উদ্ভিদ – দেবী দুর্গা
ডালিম পাতা – দেবী রক্তদান্তিক
জয়ন্তী উদ্ভিদ – দেবী কার্তিকী
কলোকাসিয়া উদ্ভিদ – দেবী কালিকা

After the Mahasana, the Navapatrika is decorated in a white sari with a red border and the leaves are coated with vermilion. After this it is installed on a decorated seat. Then it is worshiped with flowers, sandalwood paste and incense sticks. Keep in mind that Navpatrika is placed on the right side of the idol of Lord Ganesha.

আমাদের লেখা আপনার কেমন লাগছে ও আপনার যদি কোন প্রশ্ন থাকে তবে নিচে কমেন্ট করে জানান ।

Let us know in the comments below how you feel about our writing and if you have any questions.   Please Subscribe & Joint Our  WhatsApp group link-: Click Hare

Smart Update24https://sdsmartupdate24.in
বাংলায় বিজ্ঞান ও প্রযুক্তি চর্চাকে আরো এগিয়ে নিয়ে যাওয়ার লক্ষ্যে Smart Update24।

Related Articles

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Latest Articles